JAPANESEENGLISHCHINESE

eyesencia

LATEST

Nobuyoshi Araki 『花人生』

art space AM

photography is “I” 【2】

photography is “I” 【1】

photography is “I” 【2】

写真は私である 2

 荒木は、写真には、生(エロス)と死(タナトス)が内包されていると言う。(二つの言葉をつなぎ合わせ、九三年の写真集のタイトルにもなった「エロトス」は、荒木による造語だ。)愛する人との死別は、写真を深くする、と言う。荒木にとっての写真は、彼岸と此岸を揺らぎ行き交う舟である。数年前に前立腺癌が発覚、手術を経て完治した現在、死を想い生を想う感覚はさらに研ぎ澄まされている。

 荒木を知る人の誰もが、率直であたたかい人柄に魅了され、ユーモアに富んだ言葉と豊かな声量を心に焼き付ける。彼のファインダーに対峙するとき、誰もが全力ですべてを提示しようと努めるのはそのためだ。人ばかりではない、街までもが胸襟を開く。彼が磁場とする東京の路上を闊歩するとき、風景のほんのわずかな違和感やすれちがいの一瞥を荒木は見逃さず、電光石火のごとくシャッターを同調させる。その写真は、魅惑と欲望にあふれ、コンタクトシートはいっさいトリミングの必要ない完璧な構図を描く作品群のオンパレードだ。にもかかわらず、彼の写真をうけとめるとき、胸をしめつけられるような切なさが押し寄せるのはなぜだろう。

 八九年夏の陽子の入院以来、荒木は空を写すことが多くなった。翌年一月、「ありがとう」と言って、妻は逝き、その死に姿を撮る。「五〇になったらポートレイトをやると言ってた私に、陽子は〈ポートレイト〉を教えてくれ、撮らせてくれた。最後の最後まで、私に写真を撮らせてくれた」。不思議なことに、臨終を迎えた陽子の病室で開き出したこぶしの花を撮る。「妻が逝って、私は空ばかり写していた。」そして、こうも言う。「プロローグっていうのは、エピローグのことかな。」喪失感に打ちのめされたその年の冬、東京を大雪が見舞った。白い雪の積もるバルコニーを、チロが跳び、跳ねた。妻が実家から連れてきて以来、家族同様に暮してきたメス猫のしぐさは、荒木を励まし、一葉の写真におさめられた。

According to Araki, photography involves life (eros) and death (tanatos). (“Erotos” is another word coined by Araki. It is a combination of the two words and also the title of his 1993 photobook). Araki stated that bereavement of his loved ones deepened his photography. For Araki, photography is like a swaying boat that comes and goes between this world and the next. Currently, after having been diagnosed with prostate cancer a few years ago and recovering completely from the surgery, his desire to contemplate life and death is sharper than ever.
Everyone who knows Araki is charmed by his honest and warm personality, which brands his words, pregnant with humor, and the volume of his voice on their minds forever. For these reasons, when face to face with Araki’s view finder, everyone tries to present themselves at full stretch. Not only people, but even cities open themselves up to Araki. When he struts on the street of his magnetic field, Tokyo, he does not overlook a slight sense of incongruity in the landscape or the glimpse of a passer-by, rather he harmonizes them with his shutter in no time. The photographs are filled with allure and desire, and they come like a cavalcade of works, all of which have perfect compositions that do not require any trimming from the contact sheet. Despite these qualities, I wonder why I have a heart wrenching, wistful feeling when I take in his photographs?
Since Yoko’s hospitalization in 1989, Araki started to take many photographs of the sky. In January of the following year, his wife passed away while saying “thank you,” and Araki photographed her dead. Araki stated, “I used to say that I was going to do portraits when I turned fifty years old, but Yoko taught me how to take a portrait and let me take it. Until her very last moment, she let me take photographs.” Strangely, the magnolias in Yoko’s hospital room blossomed at her deathbed, and Araki photographed them. Araki said, “After my wife had gone, I only took photographs of sky.” He also said, “A prologue probably means an epilogue.” In winter of the same year, when Araki was struck by the sense of loss, it snowed heavily in Tokyo. On his balcony covered with white snow, Chiro jumped up and down. The gestures of this female cat that Yoko brought from her parents’ house and lived with them as family comforted him; then she came to be a subject to photograph.

摄影为“私”是也 2

荒木说,生(Eros)与死(Thanatos)都被包含在摄影中。(1993年的摄影集《EROTOS》的标题就是荒木经惟把这两个词连结在一起组合而成。)他还说:“与爱的人死别使得摄影作品更加深化。”对于荒木来说,摄影是游弋于来世与今生之间的船。几年前查出身患前列腺癌的荒木,经过手术治疗得到康复后,对于生与死的理解更加大彻大悟了。
认识荒木的人都知道,他为人率直,待人亲切热情,语言幽默诙谐,腔调丰富,这样的印象深深印刻在每个人的心里。这也是为什么在和荒木的镜头对峙的一刻,大家都努力地使出全力去表现的原因之一。不只是拍人,在街头他也一样会放开手脚去拍摄。东京的街头对于他来说就像磁场,当他阔步其中时,不管是一丁点儿不和谐的感觉,还是擦肩而过的一瞥,都逃不过他的快门,有如雷光石火一般被他捕捉下来。这样的作品充满了魅惑与欲望,连小样都成了无需剪裁的有着完美构图的作品荟萃。可是,为什么在看他的作品时会有一种压迫胸口的感觉呢?
自从1989年夏天阳子获病入院以来,荒木拍摄天空的作品便多了起来。1990年1月,在和阳子说了最后一声“谢谢”后,阳子安然离世。为记录下阳子的死,荒木拍下了她最后的身影。“在那以前我曾经说过,等我到了50岁我开始拍人像。其实教会我如何拍摄‘人像摄影’并一直给我拍摄机会的,就是阳子。直到最后她离开,也给了我最后一次这样的机会。”荒木这样说道。最不可思议的是,他拍摄了阳子临终前病房里怒放的辛夷花。“妻子过世后,我总是在拍天空。”他接着说道:“开场白是否也就是尾声呢?”在痛失爱妻的这年冬天,东京下起了大雪。爱猫奇洛跳上积满白雪的阳台,在上面蹦来跳去。自从阳子把它从姥家带来这里,作为家庭成员一起生活着的这只雌性小猫的一举一动都激励着荒木,而且荒木也把它拍到了作品中。